Verlammen door of omgaan met angst? Hoe doe jij dat?

In mijn kindertijd raakte ik betrokken bij een ernstig auto ongeluk. Het is me altijd bij gebleven.
Angst voor druk verkeer, angst voor een ongevallen en wegpiraten. Het behalen van mijn rijbewijs stelde ik zo lang mogelijk uit. Uiteindelijk heb ik het gehaald, al verdwijnt de angst voor het verkeer nooit helemaal. Ik heb er mee leren leven. Dat wil niet zeggen dat ik zonder angsten leef, integendeel.

angst De laatste tijd betrapte ik mijzelf op allerlei angsten door het geweld en tumult in de wereld. Angst voor epidemieën, oorlogen, aanslagen en het verlies van veiligheid. Berichten uit de media bleven rondspoken in mijn hoofd en mijn geluksgevoel was ver te zoeken. Angstgevoelens kregen alle ruimte en vervolgens maakte ik me daar weer zorgen over. Ik zat in de greep van mijn eigen angst. Tegelijkertijd realiseerde ik me, dat er maar één persoon is die mij daar van kan bevrijden.  Ik zelf. Om met Aristoteles te spreken: “Geluk is geheel afhankelijk van onszelf”.  Maar hoe doe je dat dan, leven met je angsten en je er vrij(er) van maken? Graag deel ik mijn ervaringen in de zoektocht om mijn angst te leren omarmen.

1. Stel je kwetsbaar op en deel je gevoelens De eerste stap die ik zette, was door mijn gevoelens te delen met anderen. Tijdens gesprekken bleek dat veel mensen hetzelfde ervaren. Angst voor geweld, ziekte, verlies van dierbaren. Angst om niet meer in vrede en vrijheid kunnen leven. Pijn lijden, je verstand verliezen en de angst om letterlijk of figuurlijk te sterven liggen dicht bij elkaar. Deel je angsten en onlustgevoelens met anderen, je angst vermindert op het moment dat je er open over spreekt. Je kwetsbaarheid tonen geeft lucht, ruimte en verbondenheid.

angst 52.Benoem je angst Vaak hoor ik mensen zeggen: “Als ik bang ben, denk ik snel aan iets leuks”. Als dit voor jou werkt, prima! Zo deed ik het zelf ook jarenlang. Maar des te meer ik mijn angst probeerde te elimineren of verdringen, des te groter werd hij. Op weg naar een training die ik voor het eerst moest geven, kreeg ik last van plankenkoorts en bekroop mij de angst dat het helemaal mis zou gaan. Door naar het gevoel van angst toe te gaan en letterlijk te benoemen waar ik de angst voelde in mijn lichaam en waar ik nou precies bang voor was, kon ik de angst helemaal toe laten. Het nare gevoel loste uiteindelijk vanzelf op.

3. Blijf in het nu In het huis van mijn grootouders hing de volgende spreuk: “Het mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest”. Simpel, maar waar. Angsten zijn vaak irreëel. Ze vinden hun oorsprong in ons denken. Hoe meer jij denkt in termen van doemscenario’s en –wat-er-niet-allemaal-zou-kunnen-gebeuren, hoe meer je jezelf gek maakt. Door vooraf in te vullen van wat er zou kunnen gebeuren, leef je niet in het nu en kun je ook niet genieten van het moment.  Sta eens stil in het moment, schakel je zintuigen in en neem je omgeving waar. Vraag jezelf of er nu iets is om bang voor te zijn. Spreek hardop uit: “Ik ben veilig”.

4Maak een keuze Een van de kernen van het Boeddhisme is de kracht om te kiezen. Kies je voor angst en lijden, of kies je voor geluk? Dit klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het werkt als je je bewust bent van de kracht van keuze. Je kunt niet veranderen wat er is gebeurd, maar wel hoe je daar over denkt. Zie je jezelf als slachtoffer van een nare gebeurtenis, of haal je er kracht uit? Een bewuste keuze voor het omarmen van je angst en tegelijkertijd te kiezen voor acceptatie, vertrouwen, liefde en geluk sterkt je om te dealen met een moeilijke, angstige of pijnlijke situatie.

5. Blijf ademen  ‘Breath in peace, Breath out love.’, las ik laatst. Blijf vooral ademen als je angst of een andere emotie voelt opkomen! Goed ademen helpt je om endorfine (stofjes in de hersenen die een geluksgevoel kunnen geven)  aan te maken en het stresshormoon adrenaline te verminderen.
Voorkom dat jij jouw adem helemaal vast zet. In plaats van je angst  te verdringen, adem je er doorheen.

6. Neem even afstand Beperk de voortdurende stroom van informatie Als we willen, kunnen we voortdurend op de hoogte blijven van wat er om ons heen gebeurt. Kranten, TV, internet en social media informeren ons voortdurend over de toestand van de wereld. Soms is het prettig om er afstand van te nemen. Focus je op jezelf en je naaste omgeving.

6. (H)erken je angst, wees zacht en vriendelijk voor jezelf Onze mind oefent vaak flinke kritiek uit op hoe we ons voelen en gedragen. We leren dat we niet bang mogen zijn. Dan ben je een watje, praten we onszelf aan.  Oprah Winfrey schrijft in  “Wat ik zeker weet”: “Waar je het bangst voor bent, heeft geen kracht. Het is alleen de angst die aan kracht wint als je eraan toegeeft.” Er is niets mis met het toelaten van je angstgevoelens. Sterker nog, zeg gewoon: “Hé, ik voel angst en merk dat ik daar en daar bang voor ben”. Maak er contact mee en voel wat het met jouw lichaam doet. Je adem die stokt, plakhanden, een bonzend hart… Onderga het, want door je angstgevoelens toe te laten, kun je jouw angsten leren kennen en (her)kennen. Je krijgt er meer zicht op en ervaart hoe het zijn weg kan vinden.

7. Tog Chöd: van angst naar moed. In de Boeddhistische zwaardmeditatie Tog Chöd leer jij jouw angst onder ogen te komen en deze symbolisch door te snijden en te transformeren naar kracht. Het motto van Tog Chöd is:  “Fear is the demon of the past, expectation is the enemy of the future”. Jij ontdekt dat je angsten hoofdzakelijk gerelateerd zijn aan negatieve gedachten en overtuigingen, aan onprettige gebeurtenissen uit het verleden, of aan hoge verwachtingen in de toekomst. Angstvallig hoop jij, dat er aan wordt voldaan om jouw geluksgevoel veilig te stellen, terwijl jij deze zaken juist achter je mag laten in plaats van er steeds maar aan vast te klampen. Tog Chöd helpt om je gevoelens van vertrouwen en moed te vergroten. Een moedig mens mag best bang zijn, durft tegelijkertijd (nieuwe) stappen te zetten om de angst te doorbreken. Ook al staat het angstzweet op zijn of haar rug!

Hoe ga jij om met angstgevoelens? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!
Fijn als je deze met me wilt delen. Laat het weten in het commentaarveld hieronder.
Wil je een korte oefening ontvangen om met angst om te kunnen gaan, vul dan hieronder jouw gegevens in.

angst 6

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.