Een leeghoofd of een leeg hoofd?

“Don’t let the mind be the leader of you. Become the leader of your mind” ~ Tulku Lobsang Rinpoche

20150905_153416

Het overkomt mij dagelijks. Urenlang zoek ik naar mijn autosleutel die ik daarvoor nog in mijn handen had. Het kan ook mijn telefoon zijn, of mijn portemonnee. Ik hoor mezelf dan mompelen: “Ik zweer toch  dat ik ‘m hier net had neergelegd…” en weet letterlijk niet meer waar ik het zoeken moet.

Leeghoofd
Mindful? Nou nee, meer een mind full. Vol van gedachten en bezigheden waardoor mijn focus versnipperd raakt en ik in een leeghoofd verander. Op zo’n moment ben ik mij niet meer “vol-ledig” bewust van wat ik wérkelijk aan het doen ben in het hier en nu.

mindfulness_poster_UK

Ook weleens last van? Da’s niet zo vreemd. Hieronder een paar feiten.

Eindeloze gedachtestroom
Naar schatting hebben we zo’n 60.000 gedachten per dag, waarvan er ca. 90% hetzelfde zijn. Mindfulness (ook wel aandacht training genoemd) kan helpen om onze gedachtestroom te “temmen” en tot rust te brengen. Door bewust de aandacht te richten op wat we denken, voelen en doen, zonder er een oordeel over te vormen. Opmerkzaam en gewaar zijn van wát er gebeurt, wanneer het gebeurt en wat het met je doet. Zijn met wat er is, zonder weerstand of verzet.

Multi tasken is “uit” !
Als multi taskende wezens denken we slim bezig te zijn, maar het is gebleken dat we eerder dingen over het hoofd zien als we ons met meerdere zaken tegelijk bezig houden. Zoals die zoekgeraakte autosleutel die je gedachteloos ergens neerlegt terwijl je je jas nog aanhebt, een telefoongesprek aan het voeren bent en ondertussen de boodschappen uitpakt of de mauwende kat te eten geeft.

Mindfulness (Tibetaans: “Dren Pa”) betekent dan ook letterlijk: “Dat wat herinnerd wordt.”

foto mindfulness

Van vol naar leeg
Als Mindfulness – en Tog Chöd docent hoor ik mensen vaak zeggen: “Ik wil mijn hoofd leeg maken”. Een onmogelijke taak, want een leeg hoofd bestaat niet. Gedachten zijn er immers altijd. Door de aandacht te focussen kan er wel een gevoel van leegte in je hoofd ontstaan. Dit schept ruimte en dat is waarnaar we vaak verlangen. Een opgeruimd hoofd geeft kalmte, helderheid, focus, inzicht en richting. Zaken die goed van pas komen in je drukke baan of bij het runnen van je gezin, waarbij je veel aan je hoofd hebt. Een cursist omschreef het zo: “When my mind is full of awareness, it becomes empty”.

Wat levert mindfulness op?
Mindfulness kan helpen bij vermoeidheid, stress, fysieke, emotionele en mentale onrust, overbelasting en veranderingsprocessen in het dagelijkse leven of op de werkvloer. Het levert ontspanning en innerlijke rust op, waardoor je de dingen zowel leert overzien énzien voor wat ze werkelijk zijn. Om ze vervolgens vanuit acceptatie los te laten of te veranderen. Zien met andere ogen. Go with the flow.

opaal water

Voor wie en hoe?
Mindfulness is toegankelijk voor iedereen. Je hebt er geen ervaring voor nodig. Het is een levenshouding die je op elk moment van de dag kunt beoefenen. Mindfulness kan op vele manieren. Zittend, staand of lopend. Vanuit stilte of vanuit beweging en actie. Op een meditatie kussentje of met een Tog Chöd zwaard in je hand. Verwacht je resultaat? Het vraagt wel om een positieve motivatie en enige discipline.

1-IMG_0037

In welke situaties kun jij wel wat mindfulness gebruiken, of ben je juist uitermate mindful?
Schrijf je reactie in het commentaarveld hieronder en ik stuur je een eenvoudige mindfulness oefening toe, die je zelfstandig kunt uitvoeren.

Plaats een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.