Bewogen Bewegen ~ De kracht van beweging als weg naar balans

IMG-20160213-WA0011
Als ik niet lekker in mijn vel zit, mijn gedachten moeilijk los kan laten en me down, gefrustreerd of lusteloos voel, dans ik mezelf vrij. Vloeiend, stromend en zacht of chaotisch en wild. Dit helpt me om door mijn emoties heen te bewegen en terug te komen in mijn lichaam. Bewegen zet me aan tot actie of brengt me tot rust en reflectie. Het geeft me precies wat ik nodig heb op dat moment.

Demonen
Onlangs volgde ik een interview dat Adriaan van Dis in een aflevering van De Wereld Draait Door voerde met de Amerikaanse schrijver Andrew Solomon. Het gesprek ging over diens laatste boek ‘The Noonday Demon’, waarin de schrijver gesprekken voert met mensen die leiden aan een depressie (Nederlandse titel: ‘Demonen van de middag.’)

Het belang van emoties
Solomon noemt in dit interview het spectrum aan emoties zoals boosheid, vreugde en verdriet als het meest waardevolle waarover wij als mens beschikken. Volgens hem hebben we dit spectrum aan emoties nodig, om liefde te kunnen voelen. Hij voegt eraan toe dat angst voor verlies gekoppeld is aan het kunnen ervaren van liefde. Als voorbeeld geeft hij gevoelens van angst en bezorgdheid die je als ouder voelt, t.a.v. wat er met je kind kan gebeuren.

andrew solomon 1Andrew Solomon

Leefstijl
Solomon sprak openhartig over zijn eigen depressies, medicijn gebruik en zoektocht naar genezing en verlichting van zijn klachten. Hij wees op de noodzaak van een gezonde leefstijl als je aan depressies lijdt: regelmatige slaap, voeding en sporten. Over bewegen en depressie zei hij:

“Als je 2 mensen met depressie die niet sporten naast elkaar zet en je geeft de één medicatie en je laat de ander een uur per dag sporten, zie je minstens evenveel vooruitgang bij degene die sport.”

Gelukshormoon
Dat bewegen helpt om depressie tegen te gaan, is bekend. Als we bewegen komen er stoffen vrij die ons een prettig gevoel geven: serotonine, endorfine en DHEA, het zgn. “gelukshormoon”. Deze stoffen zijn terug te vinden in medicatie die wordt voorgeschreven als middel tegen depressies.

Bewegen bij depressie
De Nederlandse psychiater Bram Bakker wijst al jaren op het belang van bewegen bij depressieve klachten. Bakker ontwikkelde de Runningtherapie en omschrijft dit als “een zeer effectieve manier om succeservaringen te genereren, depressieve gevoelens te verminderen en vertrouwen in eigen kunnen te verbeteren”.

Balans door beweging
Bewegen vormt een belangrijk onderdeel van mijn werk als docent Tibetaanse bewegingsleer en coach. Daarom raken de uitspraken van Solomon en de visie van Bram Bakker mij. Ze versterken mijn overtuiging over de kracht van beweging voor fysieke en mentale balans. Ik geloof in het positieve effect van hardlopen, al heeft het niet mijn persoonlijke voorkeur. In dansvormen en inner martial arts voel ik me in mijn element.

janetintro
Tog Chöd
Fysieke en mentale balans ervaar ik  het sterkst tijdens het beoefenen van de “Monk Dance” Tog Chöd, een individuele zwaardvorm die zijn oorsprong vindt in het Tibetaanse boeddhisme. Door specifieke bewegingen met een houten zwaard open je alle spieren en gewrichten. Binnen no-time voel je je lichaam van top tot teen en maak je contact met je eigen kracht, van binnen uit. Bekijk hier een Tog Chöd filmpje.

Workshop “Ontmoeting met je Inner Master” Bekijk de flyer

Positieve opbrengst
Op de Nationale Gezondheid Beurs in Utrecht van dit jaar werd Tog Chöd voor het eerst geïntroduceerd onder beursbezoekers. Dit was wat de deelnemers terugkoppelden na ca. 20 minuten Tog Chöd beoefening:

  • warm gevoel in het lichaam, tinteling, doorstroming
  • diepere ademhaling, meer lucht
  • energie, vitaliteit, kracht
  • blij en levendig gevoel
  • opgeruimd hoofd, helderheid

Gewoontepatronen
Op het mentale vlak richt Tog Chöd zich  op het loskomen van je gehechtheid aan belemmerende gedachten en overtuigingen (Tog = denken en Chöd = doorsnijden, doordringen, bevrijden). Vanuit de filosofie die aan deze methodiek ten grondslag ligt, leer je je gewoontepatronen beter kennen. Je gaat de confrontatie aan met je eigen demonen in de vorm van angst, depressie, frustratie en  boosheid en zet ze om in vreugde, zelfvertrouwen en daadkracht.

IMG-20160213-WA0004 (1)

(Zelf) Compassie
Op een dieper niveau reikt Tog Chöd beoefening je een handvat naar liefde voor jezelf en je medemens. Dit maakt Tog Chöd tot een zeer waardevolle methode die verder gaat dan een sport of bewegingsvorm alleen. Tog Chöd draagt naast fysieke en mentale balans en vitaliteit bij aan persoonlijke ontwikkeling vanuit authenticiteit, respect, zelf liefde en compassie.

Dat brengt mij  terug bij Andrew Solomon:
 “Liefde staat niet op zichzelf, het staat ook tegenover andere ervaringen”.

Als je vanuit liefde handelt en in liefde kunt zijn, kun je vele demonen overwinnen.

Meedoen?
Wil jij deze Tog Chöd Monk Dance ervaren? Meld je aan voor de workshop:
“Ontmoet je Inner Master met Tog Chöd in het weekend van 23 en/of 24 april a.s. te Heteren. Bekijk hier de flyer.
Deze workshop wordt gegeven door 3 gecertificeerde Tog Chöd docenten.
Na aanmelding ontvang je een ticket waarmee je jouw plaats reserveert.

Bij aanmelding vóór 1 april a.s. ontvang je korting, zolang de voorraad strekt.
Inschrijving: stuur een mail naar levenskunstinbeweging@gmail.com

Welke vorm van bewegen heeft jouw voorkeur en wat brengt het jou?
Wat helpt jou om door emoties en stemmingen heen te bewegen?
Fijn als je jouw ervaring in het commentaarveld hieronder wilt delen. Dank je wel!

Namasté,
Janet.

 


 

 

 

Volg en deel dit bericht

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.